قهوه موج سوم چیست و چه تفاوتی با قهوه تخصصی دارد؟

پنج شنبه, 23 اسفند 97 ساعت 19:23 نویسنده: احمد کیهان

موج سوم قهوه، این روزها همه جا با این اصطلاح روبرو می شویم. هم در کافی شاپ ها و هم در فضای مجازی. ولی معنی دقیق این اصطلاح چیست؟ چه تفاوتی با قهوه ی تخصصی دارد؟ موج اول و دوم چطور؟

توصیف موج سوم ساده نیست. هر کجا که بروید، توضیح های مختلفی خواهید شنید.(که حتی برخی یکدیگر را نقض خواهند کرد.) به همین دلیل به سراغ حرفه ای های ابن صنعت رفتیم تا توصیفشان از موج سوم را بشنویم. در ادامه نقطه نظرات این افراد را خواهیم شنید:

قهوه موج سوم؟ دو موج قبلی چه شدند؟

یک درس سرپایی راجع به تاریخ قهوه! در دهه ی 60 میلادی، مصرف قهوه به صورت تصاعدی شروع به رشد کرد. برای اولین بار قهوه به طور وسیع در دسترس عموم قرار گرفت. این شروع موج اول بود.

موج دوم با افزایش کیفیت قهوه ی در دسترس پدید آمد. شرکت های بزرگ (مانند استارباکس) شروع به راه اندازی کافی شاپ ها، به عنوان یک کسب و کار سود آور کردند. قهوه از یک نوشیدنی الزامی به یک محصول لوکس تبدیل شد.فراتر از این، آگاهی از اهمیت زنجیره ی تامین قهوه (از تولید کننده تا مصرف کننده) افزایش یافت. خریداران دانه ی سبز بیشتر به خاستگاه و پروسه ی تولید قهوه توجه کردند، و این توجه به مصرف کنندگان نیز سرایت کرد.

چه چیزی قهوه موج سوم را متفاوت میکند؟

مت میلتو(قهوه ی واتر اونیو) میگوید: در نتیجه ی 20 سال حضورم در این صنعت، احساس میکنم موج سوم، حقیقتا راهی است برای قدردانی از یک محصول با کیفیت.دو کلیدواژه در این جمله به چشم میخورد: قدردانی و کیفیت. برای مت، هم قهوه ای که می خوریم مهم است و هم اینکه چه طور به آن فکر میکنیم.

و همینطور دیسمس اسمیت (کافه لادرو، سیاتل) میگوید: موج سوم قهوه روش های سنتی کاشت و دم آوری قهوه را نمی پذیرد.در جواب دیسمس هم اهمیت تک تک نقش آفرینان زنجیره ی تامین به چشم میخورد: تولید کننده، وارد کننده، برشته کار، باریستا و مصرف کننده. بر خلاف موج اول، که صرفا راجع به دسترسی مصرف کننده ی قهوه بود، قهوه موج سوم نتیجه ی تلاش تمام افراد دخیل می باشد.
با این حال، این مفاهیم همچنان گنگ هستند. بیایید موج سوم را به جزئیات دقیق تری تقسیم کنیم.

دم آوری قهوه موج سوم

ویژگی های کلیدی قهوه موج سوم

افزایش کیفیت قهوه، حذف واسطه ها، تاکید بیشتر بر پایداری، پروفایل های لایت تر برشته کاری، روشهای ابداعی دم آوری. این ها همه مختص قهوه موج سوم هستند. ما به دنبال شیرینی (sweetness)، پیچیدگی طعم و تمایز هستیم. و مایلیم هزینه ی بیشتری بابتشان بپردازیم.ولی هنگام مصاحبه با حرفه ای های صنعت، مورد دیگری هم به زبان آمد: خدمت به مشتری!

تتسو کاسویا، قهرمان جام جهانی دم آوری 2016 میگوید: به لطف حذف واسطه های خرید قهوه، ما باریستاها و برشته کارها، می توانیم داستان پشت دانه های قهوه را با مصرف کننده در میان بگذاریم.همینطور مت میلتو میگوید: نوشیدن یک قهوه ی تخصصی که درست تولید شده، و ارزشی که در زنجیره ی تأمین به آن افزوده می شود، اساس یک تجربه ی عالی است. تجربه ای که ترکیبی است از آموزش، آگاهی و مهمان نوازی.

اساس قهوه موج سوم، القای حس خاص بودن به مشتری است. بخشی از آن به خدمات مشتری برمی گردد، و بخشی به درمیان گذاشتن داستان پشت هر فنجان. این داستان توسط تولیدکنندگان، واردکنندگان، برشته کارها و باریستاها ساخته میشود، و به مشتری توضیح میدهد چرا این قهوه متمایز است، چرا مصرف کننده می تواند بعضی طعم ها را در آن بچشد، و چرا قهوه ی با کیفیت بالا تا این حد کار و زحمت میبرد.این آموزش مصرف کننده، از طریق کانال های ارتباطی دیگری نیز مقدور میباشد. مانند خرید مستقیم و شبکه های اجتماعی.

قهوه موج سوم

تفاوت قهوه موج سوم با قهوه تخصصی

اکثرا قهوه موج سوم و قهوه تخصصی در کنار هم یا به جای هم استفاده میشوند. در این راستا از مصاحبه شوندگان پرسیدیم که آیا تفاوتی بین این دو اصطلاح قائل هستند یا نه؟
جواب : قطعا بله! در واقع، سارا دودلی، مدیر بازاریابی شرکت اسلایر اسپرسو میگوید: قهوه موج سوم صرفا یک عنوان است، برای کسانی که فکر میکنند هر مفهومی باید عنوانی داشته باشد. و حتی اکثرا به اشتباه از آن استفاده میشود. موج سوم یک فنجان قهوه نیست؛ بلکه طرز فکری است راجع به عشق ورزیدن به مهمان از همه ی جهات.

پس اگر موج سوم با قهوه ی تخصصی متفاوت است، قهوه ی تخصصی چیست؟ خب، انجمن قهوه ی تخصصی به هر قهوه امتیازی از 100 نسبت میدهد. قهوه هایی که امتیاز 60 یا بالاتر کسب کنند، قهوه های تجاری محسوب میشوند. قهوه هایی که امتیاز 80 یا بالاتر بگیرند، قهوه ی تخصصی به حساب می آیند. این قهوه های متمایز اکثراً نتیجه ی آب و هواهای خاص، خاک خاص و پروسس(جدا کردن گوشت گیلاس قهوه از دانه) تحت مراقبت هستند.

سارا در این باره می گوید: قهوه تخصصی یک ماده ی اولیه ی مهم برای دگرگونی یک خدمت رسانی بزرگ به مشتری است، چرا که کیفیت دانه ی قهوه ی شما را بر اساس رای متخصصین رسمی، با امتیاز و عدد تضمین میکند.
با نگاهی کلی به بحث فوق، میتوان به این تعریف رسید که : موج سوم یک تجربه است و قهوه ی تخصصی چیزی است که در آن تجربه سرو میشود.

آیا قهوه تخصصی میتواند در موج دوم باشد؟

ما همواره از قهوه تخصصی در کنار موج سوم یاد میکنیم. اما اگر قهوه موج سوم راجع به ارتباط مصرف کننده با قهوه است، از لحاظ تئوری باید قهوه تخصصی موج دوم نیز وجود داشته باشد.
تتسو کاسویا با این تئوری موافق است. او در این باره می گوید: برای قهوه ی تخصصی، نیازی به موج سوم نیست. برای داشتن قهوه ی باکیفیت، نحوه ی سرویس دهی پیش نیاز نیست. ولی برای تجربه عالی و سرویس دهی با استاندارد موج سوم، قهوه تخصصی پیش نیازی اجتناب ناپذیر است.
به بیان دیگر،موج سوم نیازمند قهوه تخصصی است، قهوه تخصصی بی نیاز از موج سوم.

خلاصه اگر راهتان به  کافه موج سوم افتاد، هرچقدر دلتان خواست راجع به قهوه و موج سوم سوال بپرسید. یادتان باشد، شما مهمترین بخش موج سوم قهوه هستید!

بیشتر بخوانید:

ریزش شیر روی اسپرسو