٥ راه ساده برای معرفی قهوه ی تخصصی به مشتریانتان

یکشنبه, ۴ آذر ۹۷ ساعت ۲۲:۱۰ نویسنده: احمد کیهان

برای مشتری قهوه ای آروماتیک و با طعم مرکبات از اتیوپی به بهترین شکل عصاره گیری می کنید؛ ولی با نوشیدن اولین جرعه، صورتشان را در هم می کشند. کجای کار اشتباه است؟
شاید اولین بار است که قهوه ی تخصصی می نوشند.

قهوه ی موج سوم کمتر از یک دهه است که در ایران پا به صحنه گذاشته است. عضوی از این بازار در حال رشد بودن، لذت بخش است؛ بازاری که هر روز کافه ها و برشته کاری های تخصصی جدید به آن اضافه می شوند. اما در کنار این لذت، زحمت معرفی قهوه ای کاملا جدید و متفاوت به مشتریان نیز اجتناب ناپذیر است.

در ادامه 5 نکته ی ساده را با هم مرور می کنیم، که به مشتریان در تغییر ذائقه شان کمک می کند:

1- از قهوه هایی با اسیدیته ی پایین شروع کنید :

جهش از قهوه ی تجاری به تخصصی جهشی بزرگ است. اصلی ترین عامل، تفاوت زیاد این دو نوع قهوه در اسیدیته است. شاید کسی که به قهوه ی تخصصی عادت دارد از این موضوع لذت ببرد، اما برای دیگران، این حس می تواند ناخوشایند باشد.
برای مثال گیشای شسته شده و مرتفع، برای کسی که اولین بار قهوه ی تخصصی می نوشد، انتخاب خوبی نیست. بهتر است با قهوه ای مثل برزیل با طعم یاد های شکلات و فندق شروع کنید که با وجود اینکه برای مشتری آشناست، می تواند تجربه ی طعمی جدید و پیچیده تری برای او رقم بزند.

2- داستان را تعریف کنید :

چه در جامعه ای باشید که اخیرا با قهوه ی اسپشیالتی آشنا شده است، چه صرفا با مشتری هایی روبرو هستید که برای اولین بار آن را تجربه می کنند،برآورده کردن انتظارات مشتری مهم است. چیزی که شما به عنوان قهوه ی سیاه ارائه می کنید می تواند بسیار متفاوت با برداشت آنها از قهوه ی سیاه باشد. پس حتما داستان را تعریف کنید.
توضیح دهید که دم آوری این قهوه چه تفاوتی با قبل دارد. چه طعم یادهایی را بیشتر به نمایش گذاشته اید، مشتری چه مزه ای را حس خواهد کرد، طوری قهوه را ارائه کنید که انگار سرآشپز غذای خود را ارائه می کند. با این کار هم به مشتری در درک طعم کمک می کنید و هم بعد از توضیح شما، اگر طعم مورد بحث را چشیدند هیجان زده خواهند شد.

3- نظرشان را بپرسید :

مهم نیست که فقط قهوه را ارائه کنید، بلکه به نظرات مهمان خود گوش دهید. مسلما این مساله برای تمام محصولاتتان صادق است؛ اما زمانی که مشتری چیزی را برای اولین بار امتحان می کند مهمتر است. شاید تا بحال هیچ تجربه ای مشابه این لحظه نداشته باشند. پرسش راجع به تجربه شان نه تنها بازخوردهای ارزشمندی برایتان خواهد داشت، بلکه باعث می شود آنها احساس آرامش و همراهی کنند. و این تجربه ی قهوه را شیرین تر می کند.

4- به نظر میهمان تان احترام بگذارید :

تجربه نشان می دهد که اگر تمام کارها را درست انجام دهید، اکثر مردم از قهوه شان لذت خواهند برد. با این وجود، بعضی اوقات مشتری نظری مخالف یا حتی بی تفاوت راجع به قهوه ی اسپشیالتی خواهد داشت. در این مواقع، به یاد داشته باشید، مهم قهوه نیست، مهم تجربه ی کامل مشتری است. با روی باز به حرفشان گوش کنید، تا حتی اگر از قهوه لذت نبرده اند، از کافه آمدنشان لذت ببرند.

5- پیشنهاد جایگزین :

به نظر من بهترین روش دم آوری برای هر فرد همان است که خودش ترجیح می دهد و از آن لذت می برد. اما این وظیفه ی ماست که به عنوان حرفه ای های این صنعت به مشتریانمان طیف متنوع طعم و عطر را نشان دهیم. با این کار ممکن است با قهوه ها و روش هایی آشنا شوند که حتی بیشتر هم لذت خواهند برد.

فرض کنید مشتری ای دارید که همیشه آمریکانو سفارش می دهد، و هر بار به آن شکر اضافه می کند. اگر باریستا به او قهوه ی بوربن رواندا با پروسس طبیعی پیشنهاد دهد، شاید به جای آمریکانو و شکر، بار دیگر که به کافه تان می آید، دوباره رواندا سفارش دهد.

قهوه اسپرسو

بیشتر بخوانید:

ریزش شیر روی اسپرسو